تبلیغات
تحقیق و مقالات روانشناسی - تحقیق جایگاه تعارض در مدیریت
تحقیق و مقالات روانشناسی
شنبه 7 مرداد 1396 :: نویسنده : نگار موسوی
تحقیق جایگاه تعارض در مدیریت شامل 49 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد   جایگاه تعارض در مدیریت    می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

بخش اول:سبک های مدیریت تعارض

۲-۱-۱) مقدمه

در تعارض که پدیده اجتناب ناپذیر زندگی می باشد؛ فرد هم زمان با دو تمایل معارض رو به رو است. که یکی مانع بروز دیگری می شود. رویدادهای بیرونی و درونی (تعارض های درونی حل نشده ناهشیار و هشیار) بسیار تنش زا هستند و سلامت آدمی را به مخاطره می اندازند. اجتناب از فشار روانی، واکنشی سازگارانه است. اما فشار روانی مستمر و غیر قابل کنترل واکنش ناسازگارانه را دربردارد. تعارض یکی از موانع عمده تحقق هدف های یک سازمان در بین افراد است (قنبری و دیگران، ۱۳۸۹: ۴۳). تعارض به عنوان جزء اجتناب ناپذیر و لاینفک از زندگی سازمانی قلمداد می شود که اغلب به علت ویژگی های سازمانی پدید می آید. تعارض هنگامی پدید می آید که تضاد منافع وجود داشته باشد. واکنش طبیعی پدیده تـــــعارض در سازمان این است که می توان آن را به عنوان یک  نیروی بازدارنده به حساب آورد که تحت شرایط مشمئــزکننده به وجود می آید. تعارض به عنوان یک وضـع یا حالـت تاسف بار به حساب می آید، ولی در اوضاع و شرایط مطلوب، از آن دیـار رخت بر می بندد. در همه جا و در هر سازمانی تعارض وجود دارد (قلی زاده، ۱۳۸۹). در واقع، تعارض پدیده‌ ای است که آثار مثبت و منفی روی عملکرد افراد و سازمان‌ ها دارد. استفاده صحیح و موثر از تعارض موجب بهبود عملکرد و ارتقای سطح سلامتی سازمان می‌گردد و استفاده غیر موثر از آن موجب کاهش عملکرد و ایجاد کشمکش و تشنج در سازمان می‌شود. استفاده موثر از تعارض مستلزم شناخت و درک کامل ماهیت آن و هم چنین علل خلق کننده و کسب مهارت در اداره و کنترل آن است که البته امروز به عنوان یکی از مهم ترین مهارت ‌های مدیریت به شمار می‌آید. توانایی برخورد با تعارض و اداره آن، در موفقیت مدیران سازمان‌ ها نقش ارزنده ‌ای دارد. اگر تعارض‌ ها سازنده باشند، موجب بروز افکار نو و خلاق می‌شوند و زمینه تغییر و نوآوری و تحول سازنده را در سازمان فراهم می‌ سازند و در نهایت به مدیریت کمک می‌کنند تا به اهداف سازمانی خویش نایل آید (راهکار مدیریت، ۱۳۸۵). بروز تعارض در سازمان به دور از انتظار نیست و زدودن آن هم به انرژی و وقت زیادی نیاز دارد. مدیران برای اداره تعارض ها زمان زیادی صرف می کنند. یک بررسی نشان داده است به طور میانگین، مدیران ۲۰ % از وقت خود را به اداره تعارض می گذرانند (افشار و دیگران، ۱۳۹۰: ۴۶).

این پژوهش مفهوم تعارض، دیدگاه ‌های سنتی، روابط انسانی و تعاملی و انواع تعارض را تبیین و به مدیران سازمان‌ ها کمک کند تا با مهارت‌ های مدیریت تعارض آشنا و در مواقع لزوم آن را به کار گیرند.

در فرهنگ لغات فارسی، تعارض به معنای متعرض و مزاحم یکدیگر شدن، با هم خلاف کردن و اختلاف داشتن معنی شده است. رابینز در تعریفی می‌گوید: «تعارض فرآیندی است که در آن، شخص الف به طور عمدی می‌ کوشد تا به گونه ‌ای بازدارنده سبب ناکامی شخص در رسیدن به علایق و اهدافش گردد». وی توضیح می‌دهد که در این تعریف، مفاهیم ادراک[۱] یا آگاهی، مخالفت[۲]، کمیابی[۳] و بازدارندگی [۴]نشان دهنده ماهیت تعارض هستند (راهکار مدیریت، ۱۳۸۵). سایر وجوه مشترک تعریف‌ های واژه تعارض عبارتند از: رقابت، ضدیت، ناسازگاری، وفق ناپذیری، عدم هماهنگی، مخالفت، ستیزه، مشاجره (فرهنگ عمید، ۱۳۸۹).

۲-۱-۲) تعریف مفهومی تعارض

تعارض امری طبیعی و پدیده ای اجتناب ناپذیر در زندگی فردی و سازمانی است و به دلایل متعدد و در اشکال مختلف ظهور می‌کند. به دلیل فراوانی و اهمیت بسیار این پدیده در زندگی فردی، گروهی و سازمانی، اصطلاح تعارض به صورت های گوناگون معنی، تعبیر و تفسیر شده است (فیاضی، ۱۳۸۸: ۹۲). در این بخش به اختصار به مهم ترین تعاریف ارایه شده در مورد آن اشاره می‌شود:

فرهنگ لغت وبستر، تعارض را به صورت نبرد و اختلاف نیروهای متضاد و تضاد موجود بین غرایز با اخلاقیات و ایده آل های دینی و اخلاقی تعریف می‌کند. به اعتقاد دوبرین[۵]  تعارض در افراد و گروه‌ ها یک امر طبیعی و نتیجه محیط رقابتی است و زمـــانی اتفاق می‌افتد که نیازها، خواسته ها، اهداف، عقاید یا ارزش‌ های دو یا چند نفر با هم متفاوت باشد و اغلب با احساساتی نظیر خشم، درماندگی، دلسردی، تشویش، اضطراب و ترس، همراه است (دوبرین، ۲۰۰۴: ۱۹۳). طبق نظر گرینبرگ و بارون[۶] تعارض فرآیندی است که در آن یک طرف احساس می‌کند طرف دیگر فعالیت ‌هایی انجام می‌دهد که مانع رسیدن وی به علایق و اهدافش می‌شود. کونراد و اسکات[۷] معتقدند تعارض، تعاملات ارتباطی افرادی است که به همدیگر وابسته اند واحساس می‌کنند که علایقشان متضاد؛ متناقض یا ناسازگار است. به اعتقاد گرای[۸] و همکاران، تعارض، ادراک فعالیت ‌های (اهداف، ارزش ‌ها، عقاید، باورها، خواسته ها، احساسات و غیره) مغایر و ناسازگار است که باعث تداخل، ممانعت و صدمه و آسیب می‌گردد. طبق تعریف رابینز، تعارض فرآیندی است که در آن نوعی تلاش آگاهانه به وسیله «الف» انجام می‌گیرد تا تلاش‌ های «ب» را خنثی کند در نتیجه «ب» در مسیر هدف خود مستاصل شده یا «الف» بر میزان منافع خود می‌افزاید (فیاضی، ۱۳۸۸: ۹۳). دفت[۹]  نیز معتقد است که تعارض نوعی رفتار بین گروه‌ های سازمانی است که آن ها چنین می‌پندارند که سایر گروه‌ ها مانع رسیدن آن ها به اهداف و مقصودشان می ‌شوند (دفت، ۲۰۰۷: ۸۲۶). در تعریفی دیگر، تعارض، بیان مستقیم دیدگاه فرد (افکار و احساسات) از موقعیت تعارض و دعوت از طرف دیگر برای بیان دیدگاهش تعریف شده است. تعارض مبین این نکته است که افراد به نظرات خود علاقه مند هستند، ضمن اینکه میزان معقولی از آن برای رشد فردی و سازمانی لازم و ضروری به نظر می‌رسد (فرومو[۱۰]، ۲۰۰۹: ۶۷).

با توجه به سیر پیشرفت مکاتب فکری مدیریت در طول سال‌ های اخیر، سه نظریه متفاوت در مورد تعارض در سازمان‌ ها وجود دارد. طبق نظریه سنتی تعارض، باید از تعارض دوری جست چرا که کارکردهای زیان باری در درون سازمان خواهد داشت. نظریه روابط انسانی، تعارض را امری طبیعی می‌داند که در هر سازمانی پیامدهای حتمی و مسلمی دارد؛ بی‌ضرر و به طور بالقوه نیروی مثبتی را برای کمک به عملکرد سازمان ایجاد می‌کند. بر اساس سومین نظریه و مهم ترین دیدگاه در سال ‌های اخیر (نظریه تعاملی)، تعارض نه تنها می‌تواند یک نیروی مثبت در سازمان ایجاد کند، بلکه یک ضرورت بدیهی برای فعالیت ‌های سازمانی به شمار می‌آید (فیاضی، ۱۳۸۸: ۹۳). والز (۱۹۹۵) در یک تعریف جامع می گوید: تعارض فراگردی است که در آن یک طرف (فرد یا گروه) در می یابد که منافعش با مخالفت یا واکنش منفی طرف دیگر مواجه گردیده است (zibaweb، ۱۳۹۲).

امروزه نیروی انسانی به عنوان اصلی ترین دارایی سازمان ها و به عنوان مزیت رقابتی آن مطرح است و جزء با ارزش ترین  منابع و سرمایه های آن سازمان محسوب می شود. به طوری  که بسیاری از صاحب نظران معتقدند که مدیران باید با اقدامات  شایسته و صحیح، این نیروی بالقوه را به نیروی بالفعل تبدیل نموده و آن را در جهت اهداف سازمان هدایت کنند. لذا اهمیت جذب، حفظ و توانمندسازی این سرمایه ها همواره مد نظر اندیشمندان قرار گرفته است (حیدری و دیگران، ۱۳۸۹: ۶۶). وجود همکاری و همدلی  بین این منابع ارزشمند از جمله مهم ترین عوامل اساسی برای موفقیت در همه سازمان ها است. تعارض در سازمان اجتناب ناپذیر و لزوما برای سازمان غیر ضروری نیست. تعارض می تواند خلاقیت را بیشتر و نوآوری و تغییر را ترویج دهد و یا ممکن است باعث اتلاف و تحلیل انرژی و منابع سازمان شود. مدیران برای مدیریت صحیح تعارض باید آن را به عنوان نیروی دایمی در نظر گرفته و با برخورد سازنده و صحیح در جهت پویایی سازمان، آن را مدیریت نمایند. بنابراین توانایی هدایت و کنترل پدیده تعارض در سازمان ها از مهم ترین مهارت های مدیران محسوب می شود. بقا و موفقیت سازمان ها در محیط پر رمز و راز و رقابتی دنیای معاصر که تغییر و تحول، سرعت، پیچیدگی و عدم اطمینان، خاصیت اصلی آن است نیازمند اتخاذ و اجرای استراتژی های اثربخش و بهبود مستمر عملکرد است. شایستگی های یک سازمان برای اجرای استراتژی بستگی تام به زیربناهای مختلف دارد. تعارض سازنده و مدیریت صحیح آن می تواند یکی از زیربناهای نرم افزاری هر سازمان تلقی شود (احمدی و دیگران، ۱۳۹۱: ۹۹-۹۸). تعارض سازمانی، به عنوان یکی از متغیرهایی که به نوعی در تمام موانع فوق حضور دارد. اگر به درستی هدایت نشود می تواند سد مهمی در راه اجرای استراتژی های سازمانی باشد. لذا شناخت سطح تعارض سازمانی و مدیریت صحیح آن می تواند در اجرای اثربخش استراتژی های سازمانی موثر واقع شود (احمدی و دیگران، ۱۳۹۱: ۹۹).

۲-۱-۲-۱) جایگاه تعارض در مدیریت

آنچه که تعارض را ایجاد می‌کند، وجود نظرات مختلف و سپس ناسازگاری یا ضد و نقیض بودن آن نظریات است. درک نظرات مختلف به مدیران کمک می‌کند تا شیوه مناسبی را برای حل تعارض انتخاب کنند. با توجه به سیر پیشرفت مکاتب فکری مدیریت در طول سال های اخیر، سه نظریه متفاوت در مورد تعارض در سازمان‌ ها وجود دارد: (جهاندیده کاظم پور، ۱۳۸۴: ۱۰)

نخستین دیدگاه اعتقاد دارد که باید از تعارض دوری جست چرا که کارکردهای زیان باری در درون سازمان خواهد داشت، به این دیدگاه نظریه سنتی تعارض(تئوری یگانگی) می‌گویند.


جهت دانلود متن کامل تحقیق جایگاه تعارض در مدیریت  کلیک نمایید





نوع مطلب :
برچسب ها : تحقیق جایگاه تعارض در مدیریت، دانلود تحقیق جایگاه تعارض در مدیریت، پیشینه تحقیق جایگاه تعارض در مدیریت، تحقیق در مورد جایگاه تعارض در مدیریت، مقاله جایگاه تعارض در مدیریت، مقاله در مورد جایگاه تعارض در مدیریت،
لینک های مرتبط :

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نگار موسوی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :